واژه حجاب در قرآن

بايگاني

امار و اطلاعات

 
No Image
واژه حجاب در قرآن پيوند ثابت

 

واژه حجاب هفت بار در قرآن كريم آمده است و معناى كلمه در اين هفت مورد, چيزى است كه از هر جهت مانع ديده شدن چيز ديگر شود.

 

مانع مادى

چنان كه در اين آيه (فقال إنّى أحببت حبّ الخير عن ذكر ربى حتّى توارت بالحجاب)(ص/32)

1 كه ابن اثير گويد: مقصود از حجاب, افق است.

2 و بعض مفسران گويند: مقصود پنهان شدن آفتاب است.

و نيز در اين آيه : (فاتّخذت من دونهم حجاباً فأرسلنا إليها روحنا فتمثّل لها بشراً سويّاً) (مريم/17)

3 كه گفته اند مقصود از حجاب, ديوار است.

4 و نيز در اين آيه كه درباره زنان رسول خدا(ص) است: (و إذا سألتموهنّ متاعاً فاسئلوهنّ من وراء حجاب)(احزاب/53) كه مقصود پوششى است مانع از ديده شدن آنان چون پرده.

5 و مى توان حجاب را در اين آيه نيز چيزى محسوس گرفت كه مانع ديدن شود:

(و بينهما حجاب و على الأعراف رجال) (اعراف/46)

مانع معنوى

چنان كه در اين آيه: (و ماكان لبشر أن يكلّمه الله إلاّ وحياً أو من وراء حجاب) (شورى/51)

6 كه چون ديدن بارى تعالى با ديده حسى ممكن نيست, مجازاً از آن به مكالمه از پشت پرده تعبير شده است.

7 و يا اين آيه: (و من بيننا و بينك حجاب فاعمل إنّنا عاملون)(فصلت/5) كه گفته اند مقصود خلاف كافران با پيمبر(ص) است و يا مخالفت با او در دين.

8 و يا در اين آيه: (و إذا قرأت القرآن جعلنا بينك و بين الذين لايؤمنون بالآخرة حجاباً مستوراً)(اسراء/45) كه مقصود از حجـاب, درنيـافتن كـافران است معنــاى قرآن را.

چنان كه مى بينيم, در اين آيه ها حجاب به معناى پرده يا چيزى است كه مانع ديدن شود. اما آن حكم شرعى كه منظور ماست, ضمن آيه هايى ديگر و با تعبيرى جز كلمه حجاب آمده است; تعبيرى نهايت بليغ. زيرا چنان كه نوشتيم, حجاب مانع ديدن است. آيه 53 سوره احزاب كه مسلمانان را مى فرمايد: (اگر چيزى از زنان پيغمبر(ص) خواستيد, از آن سوى پرده بخواهيد), دستورى است كه زنان پيغمبر را نبينند و آنان از هر جهت از ديده پوشيده مانند, چنان كه جسمشان هم ديده نشود, در صورتى كه از حجاب براى زنان مقصود آن نيست كه قطر جسم آنان نيز پوشيده ماند. بدين جهت دستور پوشش زن را در ديگر آيه ها چنين مى خوانيم:

(يا ايها النبى قل لأزواجك و بناتك و نساء المؤمنين يدنين عليهنّ من جلابيبهنّ) احزاب/59

اى پيغمبر به زنان و دخترانت و زنان مؤمنان بگو تا جلبابهاى خود را نزديك آرند.

و نيز اين آيه:

(ولايبدين زينتهنّ إلاّ ما ظهر منها و ليضربن بخمرهنّ على جيوبهنّ) نور/31

و آشكار مكنند زينت خود را جز آنچه پديد است از آن, و بزنند خمارهاى خود را بر جَيبهاى خويش.

اكنون بايد معناى واژه هايى چند كه در اين دو آيه شريفه آمده است و كاربرد آن واژه ها را در زبان عرب و در عرف مسلمانان عصر رسول خدا(ص) روشن كرد, تا آنچه مقصود ماست(حجاب در قرآن) آشگار گردد.

منبع : خبرگزاری فارس


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نوشته: نوابی سهی در: چهار شنبه 18 دی 1390برچسب:حجاب,عفاف فاطمی,حجاب از دیدگاه قران,حضرت فاطمه,مرواریدی در صدف,مروارید,عفاف,پوشش برتر,

|

 
آرشيو مطالب پيشين:
دهه ها با حجاب
دختران بزرگ و روسری های کودکی
شنل قرمزی
انواع حجاب
فروشگاه حجاب سرای دینا
شعر زیبا درباره چادر
فروشگاه حجاب فاطمی
فروشگاه اینترنتی حجاب نفیس
فروشگاه خانه حجاب صدف
ادای دین به شهدا و ادای احترام به خانواده معظم شهدا
رییس جمهور شهید محمد علی رجایی
شهید محمد علی فرزانه
شهید محمد حسن جعفرزاده
شهید غلامرضا عسگری
شهید علی روحی نجفی
شهید علی رضائیان
شهید علی اصغر پور فرح آبادی
شهید حمید رستمی
شهیدابوالفضل سنگ تراشان
شهید بهرام یادگاری
آرشيو كامل
 

No Image
No Image No Image No Image
 
 
 

درباره ما


    این وبلاگ را جهت نشر فرهنگ حجاب فاطمی ایجاد نموده ایم و دست یاری تمامی دوستان و پیروان راستین آن حضرت را جهت بهبود و گسترش این فرهنگ ناب به گرمی می فشاریم...چه در ارسال مطالب و چه به صورت ارسال پیشنهادات سازنده یاریگرمان باشید...

لينك دوستان

< Html />

    ورود اعضا:

    خبرنامه وب سایت:





    آمار وب سایت:  

    بازدید امروز : 11
    بازدید دیروز : 10
    بازدید هفته : 11
    بازدید ماه : 701
    بازدید کل : 120648
    تعداد مطالب : 109
    تعداد نظرات : 4
    تعداد آنلاین : 1

توضيحات

No Image No Image