زن در قرآن

بايگاني

امار و اطلاعات

 
No Image
زن در قرآن پيوند ثابت

بعضی که در ظاهر  نمی توانند قرآن را منکر شوند و در عالم عوامی خود در هر مساله ای می گویند در کجای قرآن نوشته است با اینکه عمده ی احکام از روایات و گفتار پیامبر (ص) و ائمه اطهار به دست می آید ؛ از این رو لازم است که در اینجا به طور فشرده مساله حجاب را از دیدگاه قرآن بررسی کنیم .

الف ـ مهمترین آیه ی حجاب در قران آیه 30 سوره ی نور است که می خوانیم : ای پیامبر !به زنان با ایمان بگو دیدگان خود را از نگاه به نامحرم فرو خوابانند و دامن عفت خود را حفظ کنند و زینت و آرایش خود را جز آنکه قهراً آشکار می شود بر بیگانه آشکار نسازند و باید به وسیله مقنعه و چارقد سینه و گردن خود را بپوشانند و زینت خود را آشکار نسازند جز برای شوهران و سایر افراد محرم خود.

همه مفسران و علما اتفاق نظر دارند که طبق این آیه  زنان باید بدن و موی خود را از نامحرم بپوشانند .

تنها بحث و گفتگو در این است که منظور از استثنا (الا ما ظهر منها ) که کشف این مقدار اجازه داده شده است .

بعضی گویند : منظور صورت و دستها تا مچ است و یا صورت تنها است .

بعضی می گویند : منظور انگشتر و النگو و خلخال و یا سورمه و انگشتر و رنگی گه به وسیله خضاب در دست مانده می باشد .

بعضی هم می گویند :منظور لباس روئین زن آنچه قهراً پیدا است می باشد : برای هریک از این اقوال بخثهای دامنه دار شده و جای آن در فقه اسلامی است . ولی آنچه در اینجا لازم به تذکر است این است که اهل حجاب و پوشش بدن و مو طبق آیه قوق مورد اتفاق همه است .

ب ـ یکی دیگر از آیاتی که در قران دلالت بر وجود حجاب و پوشش برای زن می کند آیه 58 سوره احزاب است که می خوانیم :

ای پیامبر به زنان و دختران خود و به زنان مومنان بگو که خویشتن خود را به جلباب (چادر و عبا ) بپوشاند که این کار به خاطر آنکه به عفت شناخته شوند و کلی معترض آنها نشود برای  آنان بسیار بهتر است .

علامه طبرسی در مجمع البیان ذیل ایه فوق می گویند : جلباب عبارت است که روسری که هنگام بیرون رفتن از خانه بوسیله آن سرو صورت خود را می پوشاند .

نکته ای که ذکر آن در اینجا لازم است اینکه دو مطلب از این راه می توان تایید برای لزوم پوشش وجه و کفین (صورت و دو دست تا مچ )استفاده کرد .

1ـ صورت زن کی از دلرباتین اعضا زن است و از روایات و قرائن استفاده می شود که فلسفه ی حجاب و پوشش بیشتر از اینرو است که باعث تهییج مردان و جوانان و فساد و گسترش فحشا نگردد بنابراین پوشش صورت باید بیشتر رعایت گردد.

2ـ فرضا اگر وجه و کفین (صورت و دستها تا مچ )استثنا شده باشد و پوشش آن از دیدگاه اسلام واجب نباشد ، شاید این استثنا در مواردی است که تربیت اسلامی حکومت کند .

ما در محیط هایی که تربیت اسلامی نیست و اکثر جوانان با چشمهای آلوده و تند عادت به نگاه کردن کرده و در مسیر هرزگی و سبکسری و آزار و متلک گفتن گام برمی دارند . در چنین محیط هایی عدم پوشش وجه و کفین هیچگونه صلاحیت ندارد بلکه ناروا است  بعضی متعقدند « آنکانکه که قائل به جواز نپوشیدن وجه و کفین هستند در همه جا نمی توانند این مطلب را بگویند .



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نوشته: نوابی سهی در: چهار شنبه 19 دی 1390برچسب:حجاب,عفاف فاطمی,حجاب از دیدگاه قران,حضرت فاطمه,مرواریدی در صدف,مروارید,عفاف,پوشش برتر,حد حجاب,

|

 
آرشيو مطالب پيشين:
دهه ها با حجاب
دختران بزرگ و روسری های کودکی
شنل قرمزی
انواع حجاب
فروشگاه حجاب سرای دینا
شعر زیبا درباره چادر
فروشگاه حجاب فاطمی
فروشگاه اینترنتی حجاب نفیس
فروشگاه خانه حجاب صدف
ادای دین به شهدا و ادای احترام به خانواده معظم شهدا
رییس جمهور شهید محمد علی رجایی
شهید محمد علی فرزانه
شهید محمد حسن جعفرزاده
شهید غلامرضا عسگری
شهید علی روحی نجفی
شهید علی رضائیان
شهید علی اصغر پور فرح آبادی
شهید حمید رستمی
شهیدابوالفضل سنگ تراشان
شهید بهرام یادگاری
آرشيو كامل
 

No Image
No Image No Image No Image
 
 
 

درباره ما


    این وبلاگ را جهت نشر فرهنگ حجاب فاطمی ایجاد نموده ایم و دست یاری تمامی دوستان و پیروان راستین آن حضرت را جهت بهبود و گسترش این فرهنگ ناب به گرمی می فشاریم...چه در ارسال مطالب و چه به صورت ارسال پیشنهادات سازنده یاریگرمان باشید...

لينك دوستان

< Html />

    ورود اعضا:

    خبرنامه وب سایت:





    آمار وب سایت:  

    بازدید امروز : 24
    بازدید دیروز : 0
    بازدید هفته : 61
    بازدید ماه : 704
    بازدید کل : 120651
    تعداد مطالب : 109
    تعداد نظرات : 4
    تعداد آنلاین : 1

توضيحات

No Image No Image